Saturday, March 28, 2009

hati ni kembali terisi...Thank you ALLAH...


Alhamdulillah..bahagia rasenye ari nih...alhamdulillah again...syukran ya Allah...Kau izinkan hati ini kembali bernyawa...sebabnya....hari ni zam dah ade pengisian rohani....hati ni dah lama lapar...dahaga...kekeringan yang melampau...dah lama x terisi dgn kelazatan ilmu2 ukhrawi....

Syukran....padaMu Yang Maha Pengasih...melalui perantaran ukht naufa...alhamdulilah...aku kembali cuba mendekatkan diri dgn kalamMu..Al-Quran...surah Al-Alaq menjadi pilihan..wahyu pertama yg Allah turunkan.Namun hny itu yg bermain di fikiran...kosong padahal rasenye dh belajar dulu...kt Taayah...penat lelah ustazah mengajar aku persiakan camtu je...
kembali...
Surah ni menunjukkan betapa manusia ini diciptakan dlm keadaan yg jahil,,,,,Allah Yang Maha Berkuasa menciptakan kita hny dr segumpal darah...CANGGIH KAN?????...teliti betul2 maksudnya....lagi2 utk student medic yg study development...embryology....tupun hasil kajian manusia je...ntah betoi ntah x hanya Allah yang tahu...
tupon kdg2 kita masih lalai (esp zam la nih...astqfirullah)...kita msh bisa berjalan dgn angkuh...kononnya kitalah makhluk yg paling sempurna...Ya Allah, ampuni kami....terangi hati kami dgn hidayah darimu...limpahkan kasih sayang dan rahmatMu...izinkan kami menuntut ilmu2Mu selagi termampu.....

syukran jgk pada Mun...sahabatku...sudi memberi peringatan buat diri yg sering alpa.

Friday, March 27, 2009

renungan kejap je....

It is fortunate to have a life with full of things to do. A friend of mine once asked, in a regretful tone;

“Kita ni, banyak masa kita spend utk orang. Tiap2 hari letih and takde masa utk diri sendiri”

I was partially agree, then replied;

“Yg mana lebih baik untukmu ya akh, bahawa setiap detik hidupmu terisi perkara yang baik, sedangkan ada orang yang bosan dan tidak tahu utk mengisi masanya”

It was, indeed a reply not to him, but to myself, as i was indeed, and still i am thinking that many things that i do are for others.

Is it for my family? My mother? My zaujah?

After all, it goes back, that everything is for myself. All the responsibilities are merely the means to achieve my objective. Sounds violent.

For the sake of Allah, we sacrifice everything. But most of us think of saving ourselves from anger and act to get rewarded.


renung2kanlah.....


ana amik dari blog sorang akhi....syukran ya akh.

<<<<<< ADAKAH KAU LUPA >>>>>>>

video

pisang.....hati.....



PISANG DAN HATI

Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.

Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastic berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji.
Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.

"Sekarang simpan pisang tu.
Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya" beritahu Cikgu Maryam. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.

Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk . Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.

Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa.

"Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?" tanya Cikgu Mayam. Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk.

"Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu" beritahu Cikgu Maryam.

Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup.
Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik darpada membenci.

Moralnya, jangan letak pisang dalam beg. Jangan simpan kebencian, dendam kesumat dan apa-apa yang mazmumah dalam hati. Macam pisang yg makin membusuk, begitu juga hati.

" Be The Best Of Muslim "