Tuesday, June 23, 2009

syukur....

hari ni rase tenang jer....padahal sok ade PBL...xpe2 kejap je utk entry kali nih..hihi(^_^)...

ape pon nih hari ni sgt bahagia...ntahlah...syukur pada Allah utk kurniaan hati ni..nikmat Allah tak ternilai..iman & islam...^_^

jauh2 dari penyakit hati yg sgt2 dibenci kehadirannya......alhamdulillah hati ni makin pulih...dh wat surgery and buang tumor2 malignant yg jahat...
thanks Allah utk anti-cancer yg sgt berkesan...kalam suci dan jua teman2 yg membantu dlm rawatan hati ni....
Ya Allah tak ternilai nikmatMu...ternyata Engkau sama sekali x meminggirkan hambaMu yg hina ni...
hmmm.....bahagia....
sungguh....
tak tipu...hihi(^_^)
sbb hari ni perjalanan penuh makna...
setiap langkah berjaya diiringi dgn mengigati kekasih...
mengingatkan diri ni bahawa hati ni dah berpunya.
sudah berpunya....
hak milik kekal...
kekasih yg agung...
mintak2 hati ni x lg berbelah bagi...chayo!!!!

semuanya kerna islam....

kerna islam...mampu tersenyum...
kerna islam ...mampu menghargai...
kerna islam...mampu menerima seadanya...
kerna islam...mampu berdiri...
berdepan dgn semua mehnah dunia...
moga Allah kekalkan kegembiraan di hati ini
moga Allah kekalkan kesihatan hati ini.ameen....
sekian...^^'

Sunday, June 21, 2009

braces......

Assalamualaikum....
straight to d' issue....sejak dtg india ni...makin ramai kawan2 yg memakai braces...ramai jugak yg amik langakah berhati2,,,tanya dulu.."boleh ke tak nak pakai braces??"....huhu...ilmu kurang so x berani komen panjang....rujukan dr ustaz terus rasenya lagi meyakinkan...renung2kan before buat keputusan....


***

KIKIR GIGI DAN ‘BRACES'

Dan yang disebut mengikir gigi dalam hadith di atas, iaitu merapikan dan memendekkan gigi. Biasanya dilakukan oleh perempuan. Karena itu Rasulullah melaknat perempuan-perempuan yang mengerjakan perbuatan ini (tukang kikir) dan minta supaya dikikir. Kalau ada laki-laki yang berbuat demikian, maka dia akan lebih berhak mendapat laknat.

Termasuk diharamkan seperti halnya mengikir gigi, yaitu menjarangkan gigi. Dalam hal ini Rasulullah pernah melaknatnya, yaitu seperti tersebut dalam hadisnya:

"Dilaknat perempuan-perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang mengubah ciptaan Allah." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Yang disebut ‘al-Falaj', yaitu meletakkan sesuatu di sela-sela gigi, supaya nampak agak sedikit jarang. Di antara perempuan memang ada yang oleh Allah dicipta demikian, tetapi ada juga yang tidak begitu. Kemudian dia meletakkan sesuatu di sela-sela gigi yang berhimpitan itu, supaya giginya menjadi jarang. Perbuatan ini dianggap mengelabui orang lain dan berlebih-lebihan dalam berhias yang samasekali bertentangan dengan jiwa Islam yang sebenarnya. Perlu diingat, hal menjarangkan gigi ini adalah ‘trend' Jahiliyah di zaman Jahiliyah dan ia dianggap cantik. Adapun pada hari ini, kebanyakkannya sudah menukar ‘style' mereka kepada merapatkan gigi menggunakan ‘braces' (http://en.wikipedia.org/wiki/Dental_braces) yang yang bertujuan MENCANTIKKAN susunan gigi. Ketika itu, hukum haram yang sama jatuh pada perbuatan merapatkan gigi bagi tujuan kecantikan. Adapun jika ia dilakukan bagi inidivud yang mengalami kemalangan dan bertujuan mengubatnya, ia menjadi harus.

Dari hadis-hadis yang telah kita sebutkan di atas, maka kita dapat mengetahui tentang hukum pembedahan kecantikan seperti yang terkenal sekarang kerana bagi memnuhi selera nafsu dan syahwat, iaitu kebudayaan Barat yang amat materialististik, sehingga begitu ramai perempuan dan laki-laki yang mengorbankan wangnya beribu-ribu untuk mengubah bentuk hidung, payudara atau yang lain. Semua ini termasuk yang dilaknat Allah dan RasulNya, karena di dalamnya terkandung penyiksaan dan perubahan bentuk ciptaan Allah tanpa ada suatu sebab yang mengharuskan untuk berbuat demikian, melainkan hanya untuk pemborosan dalam hal-hal yang bersifat ‘show' dan lebih mengutamakan pada bentuk, bukan inti, lebih mementingkan jasmani daripada rohani.

Bagaimanapun Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi menyebut : "Adapun kalau ternyata orang tersebut mempunyai cacat yang kiranya menjijikkan pandangan, misalnya kerana ada daging tambah yang boleh menimbulkan sakit jiwa dan perasaan, maka ketika itu adalah tidak berdosa orang untuk berubat selagi dengan tujuan menghilangkan kecacatan atau kesakitan yang boleh mengancam hidupnya. Kerana Allah tidak menjadikan agama buat kita ini dengan penuh kesukaran" (Al-Halal wal Haram Fil Islam )


Braces atau pendakap gigi ini adalah bertujuan membetulan kedudukan gigi atau merawat gigi, dan ia bukan dari larangan yang dinyatakan didalam hadith diatas yang dikategorikan sebagai mengubah ciptaan Allah.

Menurut Dr Rafa’at Fawzi Abdul Muttalib, Prof Universiti Dar al-Ulum, Braces yang membetulkan kerosakan gigi adalah dibenarkan.

Syeikh Faizal al-Moulawi, Naib Pengerusi Majlis Fatwa Eropah berkata :

تقويم الأسنان لأسباب صحية جائز شرعاً، بل قد يكون مطلوباً أيضاً

“Braces atau pendakap gigi bagi tujuan KESIHATAN adalah dibenarkan menurut syara’, bahkan ia juga diperlukan”

Menurut sekumpulan Mufti Islam Online : “As long as the bracing is done to fix a problem, then it is allowed and there is nothing wrong with it.”, iaitu selama mana pendakap itu membaiki sesuatu, maka ia dibenarkan.


Jelaslah bahawa memakai braces (pendakap gigi) tidak termasuk di dalam perbuatan mengubah gigi yang dilaknat Allah dan RasulNya di dalam hadis di atas kerana tujuannya bukan untuk mengubah ciptaan Allah dengan sengaja tetapi untuk membaiki kecacatan pada gigi. Gigi yang jongang sekalipun tidak mendatang kesakitan pada fizikal, tetapi mendatangkan kesakitan pada mental kerana dipandang hodoh oleh orang lain, menyebabkan kita tidak selesa apabila berhadapan dengan orang lain.

Wallahu a’lam.


p/s: buka kepada komen__admin iLuvislam.com

Rujukan;

1. al-Halal Wa al-Haram, Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi, hlm. 87-88.

2. Soheh Muslim, Bisyarhi al-Imam an-Nawawi, juz. 14, Kitab al-Libas Wa az-Zinah, Bab Tahrim Fi’li al-Washilah Wa al-Mustaushilah….

sumber: http://www.ilmudanulamak.blogspot.com
Rujukan Fatwa :-

1. حكم تقويم الأسنان المعوجة
url : http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-Arabic-Ask_Scholar/FatwaA/FatwaA&cid=1187775926711

2. عمليات التجميل للضرورة الطبية
url : http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-Arabic-Ask_Scholar/FatwaA/FatwaA&cid=1122528615176

Fatwa didalam Bahasa Inggeris :-

http://www.islamonline.net/livefatwa/english/Browse.asp?hGuestID=3QU7bd

http://www.islamonline.net/livefatwa/english/Browse.asp?hGuestID=S5xA5N


Friday, June 19, 2009

cermin diri....

Imam Hasan Al-Banna mnegaskan bahawa yang beliau kehendaki dengan Ikhlas itu ialah bahawa setiap lelaki dan wanita di dalam Dakwah hendaklah meletakkan wajah Allah, mencari keredhaanNya dan ganjaran pahala dariNya sebegai tujuan bagi setiap perkataan, amalan, jihad dan kesemua yang lahir darinya, tanpa menoleh kepada pulangan atau ganjaran material, pangkat atau gelaran, menonjolkan atau pun menarik diri. Oleh yang demikian, dia menjadi tentera kepada Fikrah (Ideologi) dan Aqidah, bukan tentera memburu pulangan dan menfaat.

hmm....dalam maksud kata2 Hasan al-Banna....ter'reflect' kt diri sendiri...xtau sejauh mana terpeliharanya konsep tu dlm diri...
Pernah ckp kt seorang kawan..."ikhlas tuh bukan senang..susah!even kite kate kite ikhlas tp tu belom sure betoi2 kite ikhlas".....habeh tu nk wat camne???......hihi...soal tu zam pon x pasti..kene selalu cek diri kite...setiap ape yg kite buat kerana Allah.

Kadang2 soal ikhlas nih yg bisa jd penghalang...hijab utk kita terima hidayah Allah..lagi2 hijab utk kita sampaikan benda baik...yolah , nak suruh orang buat benda baik padahal dlm hati nk menunjuk je...cmne Allah nk bagi kalo hati orang yg nak memberi tu pon belom lg bersih....hmm...diri ni di mane???
sedih bila terfikirkan kawan2 yg menolak...membantah dgn teguran yg kita bagi...tapi bila dipk2 balik pasti kelemahan itu pada diri ni sendiri....mungkinkah hati ini tidak ikhlas...mungkinkah dosa ini terlalu banyak hingga Allah x menerima usaha tu???....
insyaAllah terus berusaha memperbaiki diri...ikutlah kata hati....bila hati tenang..pasti ape yg kite buat just now betul...tp bila hati terus resah dan gelisah...cube kite cek balik...pasti ade cacat di mana2...itulaha tanda kasih Allah pd kita.....Dia berikan rasa bersalah agar kita kembali kepadaNya.....berhati2lah bila hati ini x lagi rasa bersalah...xlagi rasa resah n gelisah bila kita buat salah....Jangan2 itu petanda Hati kita sudah mati.....nauzubillah!

Thursday, June 18, 2009

special utk k.yang......



Selamat Hari Lahir


K.Yang

Alhamdulillah….setinggi syukur pujian pada Allah rabbul izzati…

Semuanye kurniaan Tuhan yg Maha Penyayang

Selamat Hari Lahir k.Yang

Ke-24

Ucapan khas buat kakak tersayang…ternyata jarak yg jauh mengajar utk slg merindui

Selalu asyik gaduh jer…

Tp best jugak..

Hihi..

Dah x skema dah…

Pape pon…utk besday kali nih…

Doa k.teh utk k.yang….

Moga Allah pelihara k.yang di mana pon k.yang pegi…

Moga Allah selalu pilih k.yang utk terima yg terbaik dariNya

Moga Allah temukan k.yang dgn hambaNya yg terpilih

Utk bina baitul muslim yg diredhaiNya

Moga Allah satukan cinta k.yang di bawah naungan cintaNya yg agung

Moga Allah tetapkan hati k.yang utk terus mujahadah di jalanNya

Moga Allah kuatkan k.yang utk hadapi apa jua ujian dariNya

Moga Allah dekatkan k.yang dgn orang2 yg k.yang saying

Moga Allah selalu bersama k.yang tika k.yang hepi & sedih

Moga Allah selalu pimpin k.yang ke jalan org2 beriman

Moga Allah tetapkan hati k.yzng terus berusaha menjadi hambaNya

Moga Allah temukan kite di syurga nnt….


insyaAllah..same2 kite usaha....

sayang k.yang sangat2...

luv u s0 much...

luv fillah...



Wednesday, June 17, 2009

sp0rt in islam...




salam...tetibe je msk isu ni..alang2 dh jumpe yg best...huhu....jzkk pd tuannya yg berbakat....
islam bukan just pada ibadah tp islam tue sempurna....sistem hidup...so xsalah nak bersukan tp ikutlah syariat yg Allah tetapkan...bahagia dunia...nikmat di akhirat....kan...^0^....chayo!!!!jadikan islam cara hidup...islam kan kembali dijulang tinggi.



Monday, June 15, 2009

senyum....

s
enyum...smile....bestnyer.bile dpt senyum selalu...'BE HAPPY & SAVE NEURON'....kate2 sir sathish nayak.....mmg dh terbukti pon senyum tu bagus utk kesihatan...stress hanya bisa mengorbankan puluhan neuron dlm otak kite....that's why kalo kite stress kite xleh study...neuron kita byk yg x berfungsi...teringat kate2 Ee Sun Quan...classmate yg genius..."when y0u relax,everything will come to you...^^'

ntahlah sejauh mane dpt aplikasi dlm diri nih....mkn lame senyum makin pudar...senyum dh makin menjauh...dh x jadi amalan...berat sgt...stress kot...byk benda2 bersarang dlm otak ni...kalahkan YB.sedangkan tiada ape pon yg betol2 urgent..betoi pnting...lagi2 ia bukan pon masalah umat yg difikirkan....

Antara sedar & tidak.....sebaik mane pon seorang itu...bila penyakit hati menyerang...pasti kene bertarung habis-habisan...bukan senang berperang ngan diri sendiri..tiada senjata...utk melawan...akal & iman bertarung melawan kehendak nafsu.....hanya kita & Allah yg tahu ape yg terbuku...bersarang di hati...serahkan hati pd Allah jln terbaik...tak mungkin...mustahil wujud pendengar terbaik selain Allah..
Ya Allah...selamatkan hati ini...tamatkan pertarungan ini....izinkan aku terus di jalanMu....
Hati tu susah dipelihara....sekali jatuh...sukarnya utk membina kembali hati tu...bukan boleh copy & paste je....

Ape yg pasti....tugas ini makin besar...cuba menolak....dh susahkan ramai orang...maaf....ramai yg marah...pastinya...mungkin ramai juge yg membenci....terserahlah^^'...
moga Allah permudahkan jalan ini...
try 0u best!!!!!



Sunday, June 14, 2009

j0d0h..j0doh..

SALAM DUNIA....hati ni berbunga2...mane taknyer....ptg td usrah bicaranya soal jodoh...siap tengok al-kuliyyah tv3 lagi..huhu....best sgt...fenomena biase bg muda mudi 20-an...bile bicara soal jodoh...soal cinta lagi2 soal kawin..huish...memang hangat..lebih panas dr h0t.fm...hihi...tp bicara dgn sahabat2 dlm usrah nih best...mcm2 pendapat leh kite dengar....ditakdirkan plak ahli2 keluarga saye dlm usrah ni tiade langsung ahli lelap...sumenyer aktif belaka...kesian pada akak2 naqibahnya nk melayan kerenah kami...time kasih x terhingga wat k.sha,k.huda,k.noen,k.farah....jazakillah...insyaAllah same2 kita cube kenal islam...kalian anugerah Allah buat diri ini....luv fillah

continue with heart s00ther 4 from ukhti fillah yg alwez dehearty....

Adat berkawan sebelum berkahwin


“Cinta itu kan fitrah. Tak salah bercinta,” Kata si fulan 1.
“Islam tak larang lelaki dan wanita berhubung,” Si fulan 2 pula menyampuk.
Ya. Memang betul bahawa lelaki dan perempuan boleh berhubung. Dan patut saling mengenali jika ada hasrat untuk bernikah.


Malah Nabi Muhammad turut menyuruh kita supaya melihat terlebih dahulu bakal pasangan kita itu. Ada satu kes pada zaman Nabi Muhammad yang berlaku antara Habibah binti Sahl dengan Tsabit bin Qais. Habibah tidak pernah melihat bakal suaminya sebelum berkahwin sampailah tiba malam pertama. Habibah sangat terkejut bila bertemu suaminya sehingga dia pergi berjumpa Nabi Muhammad.


“Wahai Rasulullah, kepala saya tidak dapat bertemu dengan kepala Tsabit buat selama-lamanya. Saya menyingkap ruang kamar, dan melihatnya bersiap-siap. Ternyata dia sangat hitam kulitnya, pendek tubuhnya, dan sangat buruk wajahnya....”
:: HR Al Bukhari dan An Nasa’i ::

Tetapi semua di atas ini bukanlah alasan untuk kita melanggar semua peraturan yang telah digariskan dalam perhubungan antara lelaki dan perempuan.
Mahu berkenalan itu adalah perlu, tetapi perlu mematuhi batas pergaulan.


Degup-degup Ta’aruf
“Saya bersembunyi di bawah pohon untuk melihatnya,” Kata Jabir bin Abdullah.
Ungkapan Jabir bin Abdullah ini membawakan perasaan tegang, lucu dan menunjukkan degup di dada kian terasa untuk berkenalan. Memang Nabi Muhammad menyuruh para sahabat untuk mengenali terlebih dahulu pasangan yang ingin dinikahi.


Tetapi para sahabat tidaklah mengambil peluang tersebut – mengenali dengan cara berdua-duaan, berbual-bual berjam-jam, bergelak tawa dan sebagainya. Kerana mereka sedar ada batasan dalam hubungan antara lelaki dan perempuan. Dan mereka faham jika itu yang agama pinta, mesti ada sebabnya.


Apa yang perlu diwaspadai adalah ketika degup-degup itu dihasut oleh syaitan. Lalu menjadi serong. Tersimpang jauh dan menyesatkan. Sampaikan perkara yang salah kita katakan betul. Inilah yang ingin dibincangkan dalam entri kali ini. Simpan Itu, Untuk Yang Halal Bagimu


“Telah tertulis atas anak Adam akan nasibnya dari sudut zina akan bertemu dalam hidupnya, tidak bisa tidak. Maka kedua mata, zinanya adalah memandang. Kedua telinga zinanya adalah mendengar. Lisan, zinanya adalah berkata. Tangan zinanya adalah menyentuh. Kaki, zinanya adalah berjalan. Dan zinanya hati adalah ingin dan angan-angan. Maka akan dibenarkan hal ini oleh kemaluan, atau didustakannya.”

:: HR Muslim, dari Abu Hurairah ::

Hadis ini meminta kita berhati-hati terhadap setiap yang kita lakukan. Setiap daripada anggota badan kita ada masanya yang memacu kita ke arah zina. Kadang kita sendiri tidak sedar. Tetapi bila ada yang memberi teguran mengingatkan, maka terimalah.
Jangan pula kita cuba mengatakan perkara yang kita buat itu betul.


Bagi yang sudah berpasangan, katakan kepada pasangan anda, “Kalau yang kamu ingin beri itu adalah pesona tatkala saya masih belum layak menerimanya, maka saya harap itu bukan untuk saya. Ya, indera yang boleh memacu kita ke arah zina itu, saya harap bukan untuk saya selagi saya belum berkahwin dengan kamu.”


Setiap indera kita iaitu mata, telinga, lisan dan sentuhan boleh memacu kita ke arah zina. Ini yang perlu kita jaga sebaik mungkin selagi belum berkahwin.



Bantu Aku Menjaga Pandanganku
Pernah saya lihat dompet seorang kawan saya ada gambar seorang perempuan. Nampak macam tidak salah. Ah! Apa salahnya sekadar melihat gambar, bukannya bertemu melihat depan-depan.


Ya, tidak salah kalau kita ingin melihat terlebih dahulu wajah dan bentuk fizikal bakal pasangan kita itu. Tetapi kalau sampai disimpan dalam dompet, laptop dan ditampal di loker untuk ditatap hari-hari itu, mungkin akan mendatangkan masalah.
Itu bukan lagi niat untuk berkenalan tetapi sudah menjadi penyakit kepada hati.
Kalau lama-lama sampai bertahun-tahun mungkin menimbulkan rasa jemu. Ah, sedangkan kalau seseorang itu pakai baju yang sama berhari-hari pun, sudah tentu kita jemu memandangnya.
“Oit, kau dah takde baju lain nak pakai ke?”


Ini baru soal melihat gambar berhari-hari, belum lagi bagi yang berjumpa mahu berhari-hari jugalah. Bak kata orang yang bercinta ini, sehari tidak jumpa bagaikan hati sudah mahu dirobek keluar. Makan pun tak lalu. Ha. Kalau makan tak lalu, berpuasalah. Hehe. Lagi saya suka kalau saya yang makan tak lalu. Boleh kuruskan badan.


Mahu dikatakan sepandai-pandai kita pun, lagi pandai si syaitan tersebut. Orang kata lebih lama hidup maka lebih banyak pengalaman. Cuba kira sudah berapa lama kita hidup dan sudah berapa lama syaitan ini wujud di muka bumi.


Betapa pandainya syaitan ini sampai bila kita melihat si dia, mata kita terasa terpikat sampai badan tiba-tiba jadi cergas. Biasalah kalau sudah tergoda, ibaratnya macam disuntik dadah. Kemahuan meluap-luap. Kemudian timbul pula penyakit hati.



Jihad terbesar umat Islam: Melawan nafsu
Bantu Aku Menahan Kebisingan Syahwat
Wahai perempuan, tahukah anda bahawa imaginasi kaum lelaki ini begitu tinggi?
Sampaikan kami ini boleh mengimpikan dan membayangkan dengan detail apa-apa sahaja dengan hanya mendengar suara.


Jika suara anda itu lembut, ia akan membuat dentingan frekuensi yang sangat halus sampai menyengat-nyengat jiwa. Kadang-kadang berbisik-bisik sampai menimbulkan rasa ghairah yang tinggi.


Saya bukannya menyuruh anda berteriak-teriak apabila bercakap dengan kaum lelaki. Memang sudah fitrah suara perempuan itu lembut. Jadi, janganlah dilembutkan lagi. Sampai merengek-rengek bercakap dalam telefon.


Ah! Anda jangan ingat kalau cakap dalam telefon, kami tidak boleh membayangkan sesuatu. Bukankah saya sudah katakan tadi imaginasi kami ini sangat tinggi sampai anda tidak dapat membayangkannya. Hehe. Kalau tidak mana mungkin terlalu banyak iklan klub-klub telefon dalam majalah Mastika.


Apa yang perlu dibuat apabila ingin bertemu dengan lelaki, tegaskan suara. Biar frekuensi itu tidak dapat menjentik sedikit pun hati-hati kami. Dan kepada kaum lelaki, tahanlah nafsu itu. Nanti niat asal yang hendak berkenalan itu jadi lain pula. Terpikat dengan suara, bukannya terpikat dengan agama. Bantu Aku Bernafas


Jangan pula dilupakan hidung. Ini pun satu lagi deria yang sangat sensitif.
“Wanita mana yang memakai haruman kemudian keluar dan berharap agar orang ramai dapat menghidu bau haruman tersebut, maka dia adalah penzina.”

:: HR Abu Dawud dan At Tirmizi ::

Sekali lagi ingin saya ingatkan, imaginasi lelaki ini sangat tinggi. Sekali dia membau haruman daripada badan, berkemungkinan dia membayangkan sesuatu yang tidak patut.

Kulitku Sangat Peka
Seorang naqib saya sewaktu di sekolah tersebut pernah mengibaratkan akan persentuhan kulit antara lelaki dan wanita bukan mahram itu seperti persentuhan kulit kita dengan kulit babi.


Jangan salahkannya, kalau tersentuh kulit babi masih boleh disucikan. Tetapi dengar pula hadis yang ini:
“Sungguh, jika kepala salah seorang daripada anda dicucuh dengan jarum besi yang menyala, itu masih lebih baik daripada anda menyentuh perempuan yang tiada halal bagimu.”

:: HR At Thabrani dan Al Bahaiqi ::

Masih lagi saya ingin ingatkan, kita ini kaum lelaki sangat kuat berimaginasi. Kalau dengan mendengar dan bau sahaja pun sudah menerbitkan khayalan-khayalan yang tidak patut, apatah lagi kalau dapat menyentuh si dia. Ah! Anda mahu berkenalan atau mahu apa ini?


Kawal Kata-kata
Orang kata bila mahu berkenalan perlulah memaniskan kata-kata. Ya, betul. Tetapi memaniskan kata-kata bukan bermaksud sengaja membunga-bungakan kata-kata.
Cukuplah mengeluarkan ayat-ayat yang sopan. Jangan sampai keterlaluan sampai bahasa berbunga-bunga. Kalau mahu menulis sajak, bolehlah.


“Saudari, minggu depan rasanya kita perlu buat meeting untuk program ini.”
“Saudari, rasanya sudah tidak tertahan hati ini untuk berjumpa. Moga silaturrahim yang dibina akan memantapkan gerakan program ini.”


Bezakan dua ayat di atas. Kalau rasa pernah dengan sengaja mengeluarkan kata-kata dengan harapan dapat menyentuh hati si dia, maka cubalah berhenti sekarang. Bukankah anda kata sekadar mahu berkenalan. Apabila sudah berkahwin nanti, buatlah ayat yang macam mana sekalipun.


Jaga Jarak
“Janganlah seorang lelaki berdua-duaan dengan seorang perempuan yang bukan mahramnya. Dan janganlah seorang wanita keluar dengan seorang lelaki kecuali ditemani mahramnya.” :: HR Al Bukhari dan Muslim ::

Kalau tidak bertemu atau berjumpa, orang kata tidak sah sebagai syarat untuk berkenalan. Tetapi ada syaratnya juga. Kalau mahu berkenalan dengan si dia, jadilah lelaki yang berani terus berjumpa dengan ibu dan bapanya. Bukannya sekadar berjumpa di taman, di cafe atau di library.


Dan kalau ada hal yang betul-betul penting, seperti meeting atau mahu buat kumpulan belajar bersama, pastikan perkara itu betul-betul perlu. Atau betul-betul terdesak. Jangan jadikan alasan dengan mengatakan sekadar mahu belajar. Eh, rakan sekuliah yang sama jantina bukankah ramai?

Berkenalan Sebelum Berkahwin

Saya cuba meringkaskan apa yang saya tulis di atas. Menurut Syeikh Muhammad al-Munajjid, beliau menggariskan beberapa perkara dalam pergaulan lelaki dan perempuan:
1. Elakkan dari berkata-kata perkara yang di luar topik.
2. Tidak membuat lawak atau melembutkan suara.
3. Tidak bertanya mengenai perkara peribadi (personal).
4. Berhenti bercakap jika berlaku keinginan didalam hati.


Dan adat Melayu janganlah diabaikan. Bukankah adat Melayu itu juga banyak terselit unsur Islam. Ingat lagi adat merisik?


Orang waktu dulu bila menyukai seseorang, dia akan meminta orang lain merisikkan untuknya. Bukannya dia yang dengan muka tidak tahu malu merisik sendiri. Janganlah kata adat merisik kita ini kolot. Tidak kena dengan peredaran zaman. Dan kemudian mengguna pakai adat Barat yang kononnya dikatakan moden. Tetapi adat mereka itulah yang merosakkan institusi kekeluargaan di sana.


jgn lupe bukak attachment. gambar die comey!i like!ok gals, sekian utk kali ni. rajin2 updateler yer.

Jage diri, jage iman,

Love fillah!

K Zaireen Z

Friday, June 12, 2009

satu hati....BEAUTEEN(^_^)

video .......hayati kulluha lillah.
alhamdulillah....syukur sgt2 Allah permudahkan....lepas penat perah otak...and melawan rasa malas, akhirnya ape yg dirancang berjalan lancar....^^'...BEAUTEEN...this is 0urs...milik batch 23,MMMC manipal...huhu...(jgn salah faham..ni xde niat pon utk berpuak2..)

camne nk mula ntah..huhu...xde idea plak...hmmm....
Idea ni datang bile jeles tgk sahabat2 kt oversea di tempat lain ade ukhwah yg sgt mantap...jeles tgk diorang buat aktiviti same2...habiskan cuti yg ade same2...hidup as a family...bestnyer!nak jugak rase macam tu....mcm mane nk dpt kalo kite x usaha kan???...
alhamdulillah rupe2nyer ade jugak yg same2 teringin nak rase kemanisan ukhuwah tuh...

ape lagi...kitorang pakat2 utk buat satu program...yg bisa menggabungkan semua kengkawan atas dasar ukhuwah...konsepnya simple....the more the merrier^_^....betol x???
Husna,farah,mun,ainun,aishah,mehi,mas,nabilah.....nilah orang2 kuat....tulang belakang program yg baru nak stat nih...insyaAllah....
mula2 masing2 takot nak buat program nih... takot ade mcm2 konflik yg akan timbul...almaklumlah...budak2 medic...masa bagaikan emas...langsung xboley dibazirkan...(huhu...betol ke???)lagi2 budak medic kt manipal india...busy memanjang...s0 kalo nak buat aktiviti better thinks properly...kalo x....hmm...ngerti sendiri d0ng...

tp Allah mantapkan juga hati ni...program ni kene buat...xkan nak dok rehat2 and mengeluh je kenapa india begini..kenapa di india tiade ini dan itu.....

sahabat2...korang memang mantap...semangat membara....moga kita same2 terus bergerak....same2 kite islah nafsi...bawa Islam sbg ad-deen..cara hidup yang unggul.Kite cube bawa ISLAM deep into our heart....and to saudara2 kita yg laen....biarpon ilmu kita x byk , kita cube sedikit demi sedikit...dgn izin Allah...kalau kita x mampu kuasai ilmu seperti Saidatina Aishah...cukuplah kita sekadar cuba memahami Islam sepertimana Sumayyah...insyaAllah.

hope ini bukan sekadar angan semata...bukan juga syok sendiri...tapi inilah langkah pertama kita.....mematuhi sunnatullah yg telah ditetapkan...
moga lepas nih kita sama2 satu hati....sama kita tegakkan Islam dalam hati kita...insyaAllah.
moga istiqamah dijalanNYA.
jazakillah pade sume....k.amal,k.zaireen,k.aishah,...++++, k.mus,k.naufa,sahabat23....atas nasihat kalian....atas tunjuk ajar kalian...atas ukhuwah yg kalian perkenalkan....kukenali Islam yg tiada tandingan keindahannya.....

p/s: pada sahabat2 BEAUTeen "INTEC"......maap ek gune nama nih jugak...(kekeringan idea...huhu)...moga Allah temukan dua BEAUTeen nih dlm pertemuan yg barakah satu hari nnt....ameen...

Wednesday, June 10, 2009

sab0ler hati...

entry nih saje ngade2...huhu....hati nih dh melonjak2 nk pegi mesir.....mane taknye...kawan2 sume dh bising2 nak balik malaysia...negara tercinta...tapi zam tak...s0 ngan kawan2 nak citer betapa semangatnya nak gi mesir hanya tersimpan sepi dalam hati....NAK PEGI MESIR...

seriously xtau nape mesir sgt menarik kt hati nih...hanya Allah yg MAHA TAHU....tula dulu tak tau nape x apply middle east....maybe bdk2 taayah berlambak kt sane kot..huhu....tapi skang dh nyesal plak...tp ade hikmahnye bg tiap2 sesuatu...cume kita yg perlu mencari & mencari....

berbalik pada isu semangatku berkobar utk ke mesir...huhu...untunglah sahabat2 yg mmg Allah dh takdirkan ke sane...bumi Anbia...bukan sume terpilih...ntahlah...minat nih datang maybe disemai2 orang sekeliling....ramai ukhti yang citer pengalaman gi mesir xleh dilupakan...mmglah gi europe,jepun,k0rea sume tuh best...tp mesir best dgn cara yg tersendiri.....disbbkan suasananya...orangnya..makanannya...akhawatnya....hmmm...hati yg cintakan Islam pasti tiada alasan untuk menolak ke sana....bahkan yg bese2 je pon bisa tertarik dgn biah s0lehah disane...

hmm....moga Allah kabulkan permintaan ini....bukan akhawat saje yg menunggu disana....plg disayangi..yg tersayang on ade di sana....my dear sis...k.yang...tunggu ye...insyaAllah,kita bakal melakar pengalaman manis bersama di bumi anbia....

sab0ler hati....moga Allah permudahkan sgl urusan memandangkan ade exam unis yg besar menanti b4 berangkat ke sane.......sab0 ek...^_^

Sunday, June 7, 2009

tiada tajuk.......


hmmm manusia nih macam2 kerenah...tak mampu rasenye nak melayan kerenah semua orang...ade yg happy g0 lucky...ade yg sensitif...ade yg jenis xlayan semua bende...lantaklah ape yg berlaku kt sekeliling...yg penting aku tetap aku....tapi mereka inilah yg penting utk mengajar erti sebuah kehidupan...utk kita menilai balik hidup kita ni.
tak tahu mcm mane diri ni bisa berubah....dulu di intec laen...agak intr0vert...rase2nye 90% pasti langsung x menyedari kehadiran jasad ni di situ....tp bila dtg kt india..byk yg berubah.maybe sbb suasana mendesak....agak jela...huhu

alhamdulillah..tarbiyyah juga yg byk mengajar...hati ni perlu lembut...kata2 perlu diatur sesuai dgn orangnya...semuanya utk menarik & menyatukan hati2 ke arah yg satu....utk sama2 kembali menghargai detik2 hidup seorang muslim...bila lepak2...sembang2..kdg2 cube diselitkan hakikat hidup dgn islam...biar hati ni berbunga riang n bangga bergelar seorang muslim...lagi2 bila jauh dr negara sendiri...ISLAM itu lebih mudah dihayati.....(sayang beribu kali sayng negaraku ISLAM pada nama...tapi bukan pada hakikat....).

kdg2 takut bicara ttg islam kt kawan2...sbb diri ini sendiri masih byk cacat cela...masih byk yg perlu diperbaiki...tp entahlah hati ni rase teringin sangat nk kongsi betapa bahagianya tatkala kita nampak apa yg bisa kita lakukan demi ISLAM tercinta...menuntut janji2 ALLAH yg pasti...
tp mungkin kerna ilmu masih x cukup di dada...hati masih penuh dgn tompok2 jahiliyyah...niat masih belum betul ikhlas tulus dijalanNYA....hasrat itu ditolak...mungkin mereka masih takut...masih dibelenggu spekulasi2 lapuk.....usrah itu asas tarbiyyah...utk memperbetulkan kefahaman ad-deen kita dr akar umbinya.itu yg sepatutnya difahami...tapi malang...umatkini memandang usrah itu satu bentuk assabiyah...pengasingan diri dr masyarakat seolah2 mereka yg terbaik...usrah itu sesat...kata2 sebegini x asing lagi...sentiasa akan meniti di bibir selagi kekusutan ummah tidak dirungkai....

takut plak..yg menulis ni pon bkn pakar....masih mentah...kurang ilmunya...apalagi sumbangan utk ummah....ampuni daku ya Allah andai bicara ini tdk patut dituturkan...cuba merungkai persoalan dlm diri...cuba merenung kekurangan diri utk diperbaiki...demi merebut satu perniagaan yg tiada kerugian bahkan keuntungan semata....demi akhirat kelak...demi janji pertemuan dgn tuhan yg SATU....

**maaf entry ni krg teratur.....main tulis je...^_^
Slide 7




Saturday, June 6, 2009

ATTENTION.....<<<>>>>

Assalamualaikum warahmatullah...

Dimaklumkan kepada alumni Sekolah Raja Perempuan Taayah (SERATA) tidak kira sama ada dari kalangan rakan-rakan senior, sahabat- sahabat seperjuangan mahupun junior program


'Kembara Ukhwah III' akan diadakan di SERATA pada 19-21 Jun 2009.Insya-Allah.

Tema :

I'M PROUD TO BE A MUSLIM

Objektif :

1. Mengeratkan ukhwah antara bekas pelajar dan warga sekolah

2. Memberi pendedahan kepada pelajar tentang matlamat selepas persekolahan

3. Menanam nilai motivasi kepada pelajar sebagai peransang untuk mencapai kejayaan

4. Berkongsi pengalaman dan masalah bersama para pelajar bagi membina persepsi positif dalam kehidupan bukan sahaja sebagai seorang pelajar malah sebagai dai'e dan pemimpin pada masa hadapan.


Oleh itu, kehadiran anda amat dialu-alukan. Bagi yang berada di perantauan anda juga dialu-alukan untuk memberi sebarang komentar,pandangan dan cadangan yang membina terhadap apa-apa isu berkaitan program ini.

Bagi yang ingin turut serta memeriahkan program ini sila maklumkan kehadiran anda kepada Nur Dalilah Binti Mokhtar melalui :

Yahoo Messenger atau email - jihadi_1511@yahoo.com

H/P - 019-3648635

sebelum atau pada hari Jumaat 12 Jun 2009.

Kerjasama daripada anda didahului dengan jazakumullahu khairan kathira.

*Subject to change

*******************************************************

Ok....ni ayat tak skema digunakan dalam iklan ni.DBP takkan marah punya hehe...tak de isu bahasa maupun PPSMI tau.program ni kita wat santai2 je.Ingat memang nak buat macam 'grand' maksudnya ikut prosedur betul nak wat satu2 program.yang ni paperwork pon tak buat.pas tu tentatif program pon nanti ikut kesesuaian peruntukan masa dan ruang yang ada.so bagi sesape yang ada cadangan komen dan pandangan tu memang sangat2 dialu-alukan untuk dicurahkan bagi program ni.minta maaf sangat2 ye.Dalilah tak dapat susun program dengan baik .huhu..Tapi apa pun yang penting bagi yang berkesempatan dan ada kelapangan boleh datang dengan niat untuk bantu adik-adik dan pihak sekolah..

Bagitau jugak dekat 'family' kita yang lain sebab dalilah tak ada alamat email semua kengkawan.So sampai2kan la kepada mereka.

Last but not least, program ni tertakluk kepada pindaan.Sebarang perubahan akan dimaklumkan melalui email.

CUDSERATA insyaAllah....




Tuesday, June 2, 2009

semoga terus istiqamah...

“Saya rimaslah pakai tudung labuh-labuh, baju besar-besar ni.. Panas!”

Bagaikan terngiang-ngiang suara Khalida, teman yang dikenalinya semenjak orientasi lagi yang merangkap teman sebiliknya. Zinnirah melepaskan keluhan, rasa sebak kerana masih tidak mampu menerangkan syariat Islam sebenar kepada Khalida walaupun sudah lama mereka berkenalan.

“Zinnirah! Nak tengok tak gambar masa birthday party saya hari tu?”

Zinnirah tersentak. Suara lantang Khalida membuatkan Zinnirah berpaling ke belakang. Senyuman yang paling manis dihadiahkan, istimewa buat sahabat tercinta.

“Boleh juga”

Khalida girang, cepat sahaja tangannya menunjukkan beberapa gambar dalam handphonenya. Celoteh mulutnya bercerita itu dan ini sehingga tidak terlihat kerutan pada dahi Zinnirah, hampir-hampir sahaja kening halus milik Zinnirah bercantum.

“Khalida…” Zinnirah cuba bersuara setenang mungkin.

“Ye, best kan tengok gambar-gambar ni, sorrylah tak dapat ajak awak sama… awak kan selalu sibuk, persatuan tu lah, persatuan ni lah.. Lagipun…”

“Er, Khalida, kenapa awak tak pakai tudung?” Segera Zinnirah mematikan celoteh Khalida. Khalida terdiam, berkerut-kerut dahinya seolah-olah mencari satu jawapan yang konkrit untuk diberi.

“Ala… Kan hari tu special day saya, takpelah bukan selalu pun..”

Zinnirah beristighfar di dalam hati, jawapan yang diberi dirasakan seperti satu belati tajam yang menusuk lubuk hatinya. Hampir sahaja takungan air di kelopak mata Zinnirah jatuh ke bumi, namun Zinnirah masih cuba tersenyum.

“Kita harus mengenali siapa mad’u1 kita, jangan main hentam sahaja hendak berkata itu dan ini… Jangan main suka-suka bagi dalil-dalil Al-Quran dan Hadith kerana andai mad’u1 kita itu tidak memahami apa itu Islam sebenar, bagaimana mereka hendak menerima segala dalil-dalil tu?”

Bagaikan terngiang-ngiang suara Kak Harissah, naqibah2 halaqahnya. Zinnirah merenung kembali sejarah hidup sahabatnya yang seorang itu… Khalida telah kehilangan ibu seawal usia 12 tahun, terpaksa pula dia melayan karenah adik-adiknya seramai 5 orang kerana dia merupakan anak yang sulung. Dia hanya mendapat kasih sayang dari pembantu rumahnya yang tidak pernah mengajarnya apa itu Islam… Mengenangkan itu, Zinnirah kembali tenang…

“Zinnirah, awak marah saya ke?”

Zinnirah tersentak. Wajah Khalida dipandang dengan penuh kasih seorang sahabat. Lantas, senyuman terukir di bibirnya

“Taklah… cantik gambar-gambar awak ni… tapi saya suka gambar awak pakai tudung, cantik..”

Khalida diam. Seolah-olah mengerti apa maksud Zinnirah. “Zinnirah, kenapa kita kena pakai tudung? Kan nikmat Allah tu harus dikongsi-kongsi, salah ke saya kongsi nikmat Allah macam rambut saya semua kat orang lain?”

Zinnirah menghela nafas.

“Khalida, kalau awak diberi pilihan untuk membeli sebiji batu permata… Dua-dua sama jenis, tapi yang satu tu diletak untuk tontonan ramai, banyak kali dibelek-belek, yang satu lagi dibungkus dengan kain, diletak dalam sebuah kotak baldu yang cantik, yang mana awak nak?”

“Mestilah yang dalam kotak tu.”

“Macam tu juga lah tanda kasih sayang Allah pada kita, kerana sayang, Allah suruh kita tutup semua yang patut agar semua tu diberi untuk yang teristimewa iaitu suami kita… kalau awak tak nak barang yang dah dibelek-belek, takkan awak sanggup nak bagi suami awak yang sisa-sisa sahaja?”

Khalida diam, merenung jauh…


* * *


Usai solat subuh, Zinnirah duduk di atas sejadah.. merenung kembali apa yang telah dilakukan..

“Zinnirah”

Terdengar suara Khalida memanggil, Zinnirah merenung muka Khalida, penuh kasih..

“Awak dah solat?” Zinnirah bertanya.

“Dah.. er, Zinnirah, saya ada hajat sebenarnya”

“Apa dia?”

“Saya… sebenarnya saya suka tengok cara awak pakai tudung.. kemas.. Boleh tak ajarkan saya?”

Zinnirah tersenyum. Subhanallah! Sungguh dakwah itu bukan semata-mata melalui ucapan. Perlakuan, sikap, kekemasan diri semua itu perlu ada dalam diri seorang da’ie3.

“Boleh..” Cepat sahaja Zinnirah melipat telekung, bersedia untuk membantu Khalida yang akan ke kelas sebentar lagi.

Zinnirah mendapatkan tudung yang tidak terlalu labuh tapi masih mampu menutup aurat yang sebenar iaitu menutup dada dari hadapan dan juga tepi, tidak lupa juga zinnirah memastikan tudung yang dipilih itu jika ditiup angin tidak menampakkan dada.

“Terima kasih Zinnirah..”

Zinnirah senyum.

“Pandai awak berdakwah, awak tak pilihkan saya tudung yang labuh sangat… Kalau tak mesti orang yang baru nak berjinak-jinak dengan tudung macam saya ni tak selesa nak pakai”

“Khalida… labuh tak labuh tudung tu bergantung pada keimanan dan keselesaan. Kalau awak rasa pakai tudung bidang 50 ni selesa, dah tutup dada… pakai lah, takpe.. Islam itu tidak menyusahkan umatnya..”

“Awak selesa ke pakai tudung bulat yang labuh tu?”

“Alhamdulillah… rasa aurat lebih terpelihara”

“Zinnirah, terima kasih ya… Saya pergi kelas dulu”


* * *


Hari minggu itu Khalida pulang ke kampung meninggalkan Zinnirah keseorangan… Zinnirah redha, sms yang menjadi penghubung antaranya dengan Khalida sudah cukup menghiburkan hati..

Zinnirah, tunggu saya balik tau esok… Saya ada kejutan untuk awak


Sms itu sedikit sebanyak membuatkan Zinnirah berdebar-debar… Hari esok seakan-akan lambat untuk tiba…


* * *


“Assalamualaikum…”

Suara Khalida di muka pintu membuatkan langkah Zinnirah laju, tombol dipulas, pintu ditarik dan kelihatanlah wajah sahabatnya yang tercinta…

“Khalida…” Air mata Zinnirah tidak mampu ditahan lagi untuk jatuh ke bumi… Deras ia mengalir lantaran terharu melihat Khalida yang cantik berjubah dan bertudung labuh..

“Zinnirah… kenapa awak menangis? Awak tak suka ye saya pakai macam ni?”

“Bukan… saya suka sangat, subhanallah… saya terharu”

“Zinnirah, terima kasih… awak banyak ajar saya, awak tak pernah marah, awak tak pernah malu berkawan dengan saya walaupun dulu saya jarang-jarang pakai tudung… Terima kasih sahabatku..”

Lantas, Khalida memeluk Zinnirah erat… Dalam hati, Zinnirah berdoa..

Semoga kau istiqamah sahabatku!


sumber...iluvislam.com

tips mudah menghafal...

syair Al-Imam As-Syafie;

"Kuadukan kepada Waqi' kelemahan ingatanku. Beliau menyarankan daku agar meninggalkan maksiat. Kekuatan ingatan adalah kurniaan Ilahi. Sedangkan kurnia Ilahi tidak diberikan kepada orang yang berbuat maksiat."

Imam Malik juga pernah menasihati Imam Syafie lantaran beliau tersangat kagum dengan kecerdasan dan ketinggian minda Imam Syafie. Imam Malik berkata "Sesungguhnya saya melihat Allah mengurniakan sinar di dalam hatimu, maka janganlah engkau memadamkannya dengan maksiat."

Jadi kepada para sahabat seperjuanganku, jangan gundah. Ikutlah nasihat Imam besar itu. Tinggalkan maksiat agar hatimu mudah menyerap ilmu.

"Enti, kadang-kadang maksiat kita tak perasan terbuat. tak ada tips lain ke?"

Ada.

Beginilah, mengikut kajian ketika kita hendak tidur akan keluar satu gelombang yang bernama Delta, di mana gelombang itu akan membantu kita untuk mengingat.

Konklusinya, bacalah ketika hendak tidur, selepas baca tu terus tidur. Bila kita tidur semua maklumat itu akan disusun kemas di dalam otak kita.

Tak Percaya?

Cubalah! :)

Oh ya, jangan lupa, hanya kepada Dia kita bertawakal. Jadi, jangan lupa untuk berdoa, solat hajat, qiamullail dan usaha! Itu penting kerana Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan dia mengubah nasibnya sendiri.

Hm, jangan pula kita biadap dengan guru kita. Tidak kiralah lecturer, cikgu, ustazah. Asalkan dia mengajar kita, hatta satu huruf sekalipun maka hormatilah. Bukankah Imam syafie itu apabila tidur tidak pernah melunjurkan kaki ke arah rumah gurunya lantaran hormatkan mereka?

Fikir-fikirkanlah.

Tips lain?

Hm, apa kata baca doa sebelum dan sesudah memulakan bacaan dan pastikan ketika hendak membaca itu anda berwudhu'. insyaAllah, Allah menyayangi hambaNya yang sentiasa mahu dekat denganNya.

Ana ini bukanlah siapa-siapa mahu memberi tips-tips yang hebat, namun segala yang tercoret di atas hanyalah untuk peringatan kepada diri ana dan perkongsian buat antum.

Semoga sama-sama mendapat manfaat. Doakan kejayaan ana dan rakan-rakan di sini :)

Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung." (At-Taubah : 129)

Wallahu'alam.

jazakillah....karya asal>>>>>here